Barn på annat vis?

Mellan varven pratar vi hemma om hur vi kan ha ett barn i vårt liv. Om det nu inte kommer gå att få ett barn genom att någon av oss föder ett, finns det någon annan möjlighet? Det finns så många barn som behöver föräldrar!
 
Många runt om oss föreslår blåögt adoption. Och vi skulle så gärna adoptera ett barn, om det bara skulle gå! För även om den SVENSKA lagen ändrades för ganska många år sedan och numera tillåter samkönade par att adoptera, så spelar det ändå just ingen roll då det inte finns något land i världen som adopterar till homosexuella par. Dödfött! I Sydafrika finns en liten, liten öppning, där det finns en inhemsk kristen organisation som låtit sydafrikanska lesbiska par adoptera, om de varit starkt troende dvs. Fint såklart för dem, men när kommer det vara till fördel för oss?
 
Varje år adopteras ca 20 svenska barn. Så visst kanske något av dem, men jag har inte orkat/tänkt att det varit någon idé att undersöka saken närmre. 
 
Så har vi tänkt att vi kanske kunde bli familjehem (det som tidigare hette fosterhem) och på så vis få ha ett barn i vårt liv. Jag ringde till kommunen för att få lite mer information, så frågade de lite kring oss. När jag nämnde att vi är vegetarianer blev personen på kommunen tyst. Vi blev lite chockade, som att vi inte kan vara bra föräldrar för att vi är vegetarianer?!
 
Men för att få bli familjehem får man inte nyligem ha gått igenom eller vara i en fertilitetsutredning. Detta i kombo med min depression (som i en ond cirkel ju beror på barnlösheten!) så är vi tillbaka på ruta ett.
 
Vi kan med andra ord egentligen inte få barn i våra liv om inte någon av oss kan föda det...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Blir jag mamma?

Om kampen att bli gravida och få ett barn ur ett lesbiskt perspektiv

RSS 2.0